Den 2 oktober lanserar H&M Conscious Denim, en stilren kollektion med moderna silhuetter skapad av mer hållbara jeanstyger. För första gången har H&M rangordnat olika typer av denimtvättar efter miljöpåverkan, bland annat när det gäller energi- och vattenåtgång. Kollektionen innehåller plagg för dam, herr och barn. Damplaggen kommer att säljas världen över i omkring 1 000 butiker och herrplaggen i 700 butiker, samt online.

”Conscious Denim-kollektionen är verkligen innovativ. Vi har arbetat hårt för att ytterligare minska tvättprocessernas miljöpåverkan och hela kollektionen är gjord av mer hållbara material. Den innehåller en mängd plagg som tydligt visar att mode kan vara både hållbart och trendigt”, säger Helena Helmersson, hållbarhetschef på H&M.

För dam finns bland annat smala jeans med låg eller hög midja samt lösare boyfriendmodeller. Kollektionen innehåller även andra plagg för att skapa en komplett look; quiltad lumberjacka, byxdress, boxig twilljacka och finstickade joggerjeans, alla i olika toner av indigoblått.

För herr hittar man både klassiska femficksjeans i otvättad denim och andra modeller i olika snitt och tvättar. Det finns även en indigoblå jeansjacka, en twilljacka i parkasmodell och en djupblå rock av ull. Kollektionen innehåller också plagg för barn, exempelvis jeans och snickarbyxor.

I arbetet med Conscious Denim har H&M utvärderat och rangordnat vatten- och energianvändningen för sina tvättprocesser enligt kriterier som har tagits fram av den spanska denimspecialisten Jeanologia. För att plaggen ska leva upp till H&M:s krav måste materialen vara mer hållbara och tvättarna måste uppnå högsta standard enligt Jeanologias kriterier.

Conscious Denim-sortimentet har H&M:s Clever Care-etikett med rekommendationer om hur du kan ta hand om dina kläder på ett mer hållbart sätt. Alla plagg i kollektionen är dessutom märkta med information om Conscious-kvalitéerna och de är även graderade utifrån den miljöpåverkan som sker i produktionsprocessen. Allt detta är ett led i H&M:s långsiktiga arbete för ett mer hållbart mode.

IMG_9686.JPG

IMG_9685.JPG

Post Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

17 − 14 =

Försäljning, affärsutveckling & ledarskap

Sälj och affärsutvecklings-uppdrag inom media, mode, skönhet och livsstil. Vi leder, utvecklar och driver projekt, medarbetare och processer för att säkerställa lönsamma projekt, årlig budget, sälj el marknadsplan etc.

Projektledning

Vi leder, utvecklar och projektleder kampanjer, events eller specifika uppdrag och processer.

Influencer Marketing

Vi sammanför varumärken med Influencers och profiler inom mode, skönhet och musik och skapar starka, långsiktiga kommersiella samarbeten.